تبلیغات
سیروان - نبرد رستم و اسفندیار:
سیروان

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

نبرد رستم و اسفندیار:

نبرد رستم و اسفندیار:

به موجب شاهنامه فردوسی در دوره فرمانروایی گشتاسپ فرمانروای حامی زرتشت او فرزند رویین تن خود اسفندیار را به جهت مطیع كردن رستم و خاندانش به سرزمین او روانه میكند كه منجر به نبردی خونین میگردد كه نهایتا به كشته شدن اسفندیار رویین تن منجر میگردد.

نبرد ارجون با رویین تنی به نام كرنا در داستانهای هندی کاملا منطبق با نبرد رستم با اسفندیار در روایات ایرانی است.

براساس منظومه مهابهاراتا در هفدهمین روز نبرد مشهور به مهابهارت كه در ناحیه كوروكشترا در شمال دهلی رخ داد ، رویین‌تنی شكست ناپذیر به نام كرنا به نبرد ارجونَ می‌رود.

به موجب دفتر چهاردهم مهابهارتا، كرنا دارای پوستی بود كه او را رویین ‌تن كرده بود و هیچ سلاحی بر پوست او كارگر نبود. مادر او کونتی او را در هنگام دختری باردار شد و از روی شرم او را بلافاصله پس از تولد به آب رودخانه می اندازد. کرنا از دوران جوانی کینه ارجون را به دل گرفته بود و علیرغم اینکه ارجون کاری به کار او نداشت کرنا همواره درصدد ضربه زدن به وی بود. این بود که در زمانی که دو طایفه کوروان و پاندوان که با یکدیگر پسرعموزاده بودند درگیر جنگ شدند کرنا خود را از پیروان کوروان نامید و در این جنگ خانمانسوز شرکت نمود.

به ‌موجب دفتر هشتم مهابهارتا در نبردی كه در هفدهمین روز از نبرد هجده روزه در ناحیه كوروكشترا ( واقع در شمال دهلی) بین این دو پهلوان شكست‌ناپذیر در ‌می‌گیرد، ابتدا پسران كرنا توسط خویشان ارجونَ كشته می‌شوند ( این گزارش شباهت كاملی به داستان كشته‌شدن پسران اسفندیار بدست خویشان رستم در هنگامه این نبرد دارد كه در شاهنامه ‌فردوسی مذكور است).

در داستان هندی نقش ارجونَ معادل با نقش رستم در روایت ملی ایرانی است و از تشابهات دیگر این دو داستان، روایت پند دادن كتایون مادر اسفندیار برای پرهیز از نبرد با رستم است كه در روایت هندی هم آمده و منطبق است با پند دادن كونتی (كه خود را مادر كرنا می‌دانست) به كرنا برای پرهیز از نبرد با ارجونَ.

كونتی كه در اصل مادر ارجونَ بوده به كرنای رویین تن می‌گوید كه وی مادر حقیقی او نیز می‌باشد و در زمان دختری او را باردار شده و او را به ناچار به آب رودخانه انداخته است. اما با وجود نصایح مادر، كرنا به نبرد می‌رود و در نبرد اول، ارجونَ ، زخمهای فراوان برداشته از پیش كرنا می‌گریزد (مانند زخم برداشتن رستم در نبرد اول و فرار از پیش اسفندیار) ولی پس از نكوهش برادر و نیز نصایح كریشنا دوباره به نبرد با كرنای رویین‌تن می‌رود و در نبرد دوم نیز شكست ارجونَ قطعی به نظر می‌رسید، اما ناگهان چرخ ارابه كرنا در گل فرو می‌رود و او برای بیرون آوردن آن از گل از ارجونَ امان می‌خواهد، ولی ارجونَ بر خلاف رسم جنگاوری با تیری افسون شده كه پیكان آن بصورت دو دست بهم آمده (دو پیكانه) و به جهت ضخامت شش پر بود، آن پهلوان رویین‌تن را از پای در می‌آورد و كرنا به همان سرنوشتی دچار می‌گردد كه اسفندیار رویین تن گردیده بود، طبق داستان ایرانی رستم نیز در نبرد دوم در حال شكست بود اما تیر افسون شده ای را كه سیمرغ در اختیار او گذاشته بود به سوی چشم اسفندیار رویین تن هدایت میكند و این تیر افسون شده به موجب شاهنامه فردوسی دو پیكانه اما سه پر بوده است.

به موجب اساطیر هندی ، كرنا نیز چون اسفندیار در یزدان‌شناسی و بلندبینی مشهور بود و به موجب دفتر هشتم مهابهارتا، كرنا به ارابه ران خود، سخنانی میگوید كه همه ناشی از یكتا پرستی و اجرای قوانین دینی توسط اوست.

هندوان بر اساس علم نجوم و مشاهده و گزارش برخی صور فلکی در هنگامه نبرد مزبور این حادثه را متعلق به 3102 سال پیش از میلاد مسیح میدانند و آن تاریخ 35 سال پیش از پایان عصر اساطیری هندوان و خاتمه عصر سوم و شروع کالی یوگا یا عصر چهارم از عمر جهان هستی است(اقتباس از فهرست اعلام سانسکریت سر اکبر در کتاب اوپانیشادها) . به موجب مهابهارتا و سایر روایات اساطیری هندوان این نبرد در کوروکشترا در شمال غربی دهلی حادث گردیده است.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : کیارش قهرمان

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان

parstools.com ‍Clock Code -->
فلش