تبلیغات
سیروان - منشا داستانهای رستم
سیروان

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

منشا داستانهای رستم


منشا داستانهای رستم یکی از اسرار تاریخ اساطیری ما هویت شخصیت داستانی پهلوانی به نام رستم است. هزاران سال است که از فراموشی هویت او در طول تاریخ گذشته و محققان زیادی درصدد برآمدند تا هویت او را شناسایی کنند اما تا این تاریخ هویت این پهلوان اسطوره ای همچنان ناشناخته مانده است. هیچ اثری از او در کتیبه ها یا سنگ نبشته های بجامانده در فلات ایران یافت نمیشود. با این حساب این سئوال پیش می آید که یا او وجود تاریخی نداشته و داستانهایش داستانهای ساختگی مردمی رویا پرداز و خرافه پرست بوده است و یا به استناد شاهنامه فردوسی او یل قبایل وحشی سکایی بوده است که در اینصورت لاجرم داستانهای او پس از مهاجرت اقوام سکایی به سیستان به داستانهای اساطیری ملت ایران افزوده شده است. در مورد رستم نظرات دیگری هم ارائه شده است. گروهی همسو با شادروان استاد مهرداد بهار متوجه اساطیر یونانی میباشند و باوجودیكه کمترین شباهت بین شخصیت رستم با شخصیت داستانی پهلوان تروایی بنام هكتور وجود دارد ماجراهای رستم و اسفندیار رویین تن را متاثر از داستان نبرد هکتور پسر پریام فرمانروای سرزمین تروا میدانند که در نبرد با آشیل یا آخیلوس رویین تن یونانی کشته شد. استاد مهرداد بهار در کتاب جستاری چند در اساطیر ایران آگاممنون سردار یونانیان را همان گشتاسب میداند و مینویسد: هر دو دیگران را بخاطر منافع خویش نابود میکنند و میگوید آخیلوس با اسفندیار یکی است... هر دو پهلوان کشور بزرگتر تندخو و خشمگین و هر دو رویین تن اند... رستم با هکتور یکی است. هر دو پهلوان کشور کوچکتر آدم های ملایم و معتدلی اند. پاریس همان زال است. هر دو حیله گرند و با نیروهای فوق طبیعی ارتباط دارند.....

اما بر اساس حماسه ایلیاد(نوشته هومر شاعر یونانی)، پاریس پدر هکتور نیست بلکه برادر اوست و بنابر این پاریس نمیتواند همان زال باشد و ثانیا در روایت ایرانی رستم اسفندیار رویین تن را به هلاکت میرساند ولی در روایت یونانی هکتور توسط آشیل رویین تن کشته میشود و این درست بر عکس روایت ایرانیست. و سرانجام این پاریس برادر هکتور است که با تیری که بر پاشنه پای آشیل یا آخیلوس میزند او را به قتل میرساند. ثالثا در حماسه ایلیاد هیچ اشاره ای به نبرد هکتور با فرزندش که او را نمیشناخته نیز نشده است.

برای بنده واقعا جای بسی تعجب است كه چرا تاكنون كسی متوجه شباهت داستانهای رستم در روایات ملی و حماسی ایرانی با داستانها و روایاتی که در منابع حماسی هندوان در مورد پهلوانی شکست ناپذیر به نام ارجونَ آمده نگردیده است. این تشابه به اندازه ای است كه میتوان کلیه تصورات پیشین دانشمندان را بی اساس خواند و با اطمینان کامل اعلام نمود که رستم ایرانی همان ارجونای هندوان است که داستانهای او عینا در منظومه حماسی مهابهاراتای هندوان آمده و به همانگونه جوانمردی و پهلوانی او در نبرد با دشمنان همواره مورد تکریم هندوان نیز بوده است.



هویت ارجونَ: بر اساس مهابهارتای هندوان که یک منظومه حماسی بسیار قدیمی است ارجونَ سومین فرزند پاندو و زنی به نام كونتی است. آنها از قبیله یادوا ساكن در منطقه شوراسنه بودند که نام ناحیه ای در مغرب ناحیه كنونی دهلی بودند. به موجب دفتر اول مهابهارتا، پاندو پدر ارجونَ، در هنگام تولد به دلیل زرد بودن و بی‌رنگ بودن پوست بدن، پاندو یا بی‌رنگ = زال، نامیده شده بود و نسب او به هستینَ (در سانسكریت به معنای دستان) نخستین پسر بهارَت از فرمانروایان نامی آریاورته می‌رسید. بنابر این ارجونَ نیز چون رستم فرزند شخصی زال و از خاندان دستان بود. ارجون نیز چون رستم یك پهلوان شكست‌ناپذیر بود. گزارش مهابهارتا از داستان نبرد وی با رویین تنی به نام كرنا تقریبا نسخه هندی داستان ایرانی نبرد رستم با رویین تنی به نام اسفندیار در شاهنامه فردوسی را به نمایش میگذارد. و نکته مهمتر اینکه ارجون نیز چون رستم با فرزند چهارده ساله خود كه در دیار غربت داشته و او را نمی شناخته به نبرد تن به تن و مبارزه ای مرگ آور مبادرت می كند كه نهایتا منجر به درخواست نوشدارو می گردد و اینک به انطباق این داستانها میپردازیم:

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : کیارش قهرمان

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان

parstools.com ‍Clock Code -->
فلش